ظهور، ظرف زماني رجعت

فرستادن به ایمیل چاپ

يکي از روزهايي که بايد تحقّق يابد، روز قيامت است؛ ولي کسي از زمان دقيق آن خبر ندارد. علم به زمان وقوع قيامت، جزء علوم اختصاصي خداوند است و کسي را از آن خبردار نکرده است.  مشرکان مکّه، از پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، زمان قيامت را سؤال کردند، خداوند به آن حضرت وحي کرد که به مشرکان بگو: >قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّه<‏؛ آگاهي از آن، تنها در اختيار خداوند است.[1]

 

شايد گاهي جهل به چيزي براي انسان سودمندتر و مفيدتر از علم به آن باشد. اگر انسان به همه حوادث آينده که سرنوشت، آن­ها را دگرگون مي­کند، آگاهي داشته باشد، به هيچ کاري اقدام نمي­کند. نگراني از رخدادهاي سخت و شکننده آينده، آن­ها را به سرعت از پا در مي­آورد. اگر بدانند که در چه وقت خواهند مرد، زندگي برايشان سخت و غير قابل تحمّل خواهد شد و تن به کار نخواهند داد و نظام زندگي از هم فرو خواهد ريخت؛ بنابراين بهتر است سرّ اين راز براي هميشه و تا تحقّق آن روز پنهان بماند، تا انسان­ها زندگي
روزمرّه­شان را با رعايت اصول و توجّه به وظايف، به راحتي دنبال کنند. اگر چنين نبود، براي خداوند، فاش کردن آن هزينه يا ضرري نداشت. حال عصر رجعت، مقدّمه روز قيامت است. همان گونه که ظهور حضرت مهدي علیه السلام که آخرين ذخيره الهي است و پس از او ديگر حجّتي نخواهد بود، تا تحقّق نيابد، زمان آن براي ما معلوم نخواهد شد. ناگفته نماند که حادثه بزرگ قيامت، به قدري قريب الوقوع است که خداوند از آن، به فعل ماضي که دلالت بر زمان گذشته مي­کند، خبر داده است.
>اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ<[2]؛ قيامت نزديک شد و قرص ماه دو نيم گشت.»

شايد ميان زمان رجعت و برپايي قيامت، فاصله چنداني نباشد. علي بن ابراهيم قمي مي­نويسد:

فلما أخبرهم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ما يكون من الرّجعة قالوا: متى يكون هذا؟ قال الله: قُلْ يا محمّد >إِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَداً<[3]؛

چون پيامبر اسلام مردم را از رجعت آگاه کرد، پرسيدند: «در چه زماني خواهد بود؟» خداوند به رسولش فرمود: «بگو‌اي محمّد! نمي­دانم آن­چه به شما وعده داده شده، نزديک است يا اين که پروردگارم مدّتي براي آن قرار داده است».

بنابر اين از زمان رجعت کسي آگاهي ندارد؛ امّا ظرف زماني رجعت را، چنان که از روايات و کلام بزرگان دانسته مي­شود، زمان ظهور حضرت مهدي علیه السلام دانسته‌اند.

الف. ظرف زماني رجعت در روايات

روايات متعدّدي نقل شده است که هنگام ظهور حضرت مهدي علیه السلام رجعت صورت مي‌گيرد؛ بنابراين رجعت پيامبر اسلام و ائمّه هدي علیهم السلام که از رجعت­هاي ويژه اهل ايمان هستند، هم در عصر ظهور تحقّق مي­يابد. اين امر، بشر امروز را اميدوار و متحرک مي­کند. به نظر مي­رسد بحث از رجعت معصومين علیهم السلام بر اساس متون ديني به ويژه روايات اسلامي، راهي مطمئن و نتيجه بخش است؛ زيرا اوّلا، مستند به وحي بوده، وحي هيچ گاه خطا نمي­کند. ثانيا، تا امروز برخي پيش گويي­ها به وقوع پيوسته و اين راه، از آزمون، موفّق به در آمده است. اينک براي نمونه، به چند مورد اشاره مي­کنيم:

1- مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام چنين آورده است:

يخرج مع القائم علیه السلام من ظهر الکوفه سبع و عشرون رجلا. خمسة عشر من قوم موسي الّذين کانوا «يهدون بالحق و به يعدلون» و سبعة من اهل الکهف و يوشع بن نون و سلمان و ابو دجانة الانصاري و المقداد و مالک اشتر. فيکون بين يديه انصارا و حکاما[4]؛

با قائم (عجل الله تعالي) از پشت کوفه 27 نفر خارج مي­شوند؛ 15 نفر از قوم موسي، کساني که خداوند تعالي درباره آن­ها فرموده است: آنان کساني­اند که «به سوي درستي هدايت مي­کنند و به وسيله آن عدالت مي­ورزند» و هفت نفر از اهل کهف و يوشع بن نون وصي موسي علیه السلام و سلمان و ابو دجانه انصاري و مقداد و مالک اشتر هستند. پس نزد او و از ياران و حاکمان او مي­باشند.

2- مرحوم مجلسي از امام باقر علیه السلام آورده است:

قال علیه السلام: اذا ظهر القائم و دخل الکوفة بعث الله تعالي من ظهر الکوفة سبعين الف صديق فيکونون في أصحابه و أنصاره[5]؛

وقتي حضرت قائم داخل کوفه شود، خداوند هفتاد هزار نفر همراه او بر­مي­انگيزد، تا از ياوران آن حضرت باشند.

3 - امام باقر علیه السلام فرمودند:

لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ علیه السلام لَنَصَرَهُ اللَّهُ بِالْمَلَائِكَة… أَوَّلُ مَنْ يَتْبَعُهُ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله و سلم وَ عَلِي علیه السلام الثَّانِي‏[6]؛

اگر قائم آل محمّد قيام کند، خداوند او را با فرشته­ها ياري مي­کند…. و اوّلين کسي که از پي او مي­آيد، محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و دومين نفر، علي علیه السلام است.

4- سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ فَضْلٍ عَنْ سَعْدٍ الْجَلَّابِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ الْحُسَيْنُ علیه السلام لِأَصْحَابِهِ قَبْلَ أَنْ يُقْتَلَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ لِي: يَا بُنَي! إِنَّكَ سَتُسَاقُ إِلَى الْعِرَاقِ وَ هِي أَرْضٌ قَدِ الْتَقَى بِهَا النَّبِيُّونَ وَ أَوْصِيَاءُ النَّبِيِّينَ وَ هِي أَرْضٌ تُدْعَى عَمُورَا وَ إِنَّكَ تُسْتَشْهَدُ بِهَا وَ يُسْتَشْهَدُ مَعَكَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِكَ لَا يَجِدُونَ أَلَمَ مَسِّ الْحَدِيدِ وَ تَلَا «قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‏ إِبْراهِيمَ» يَكُونُ الْحَرْبُ بَرْداً وَ سَلَاماً عَلَيْكَ وَ عَلَيْهِمْ فَأَبْشِرُوا فَوَ اللَّهِ لَئِنْ قَتَلُونَا فَإِنَّا نَرِدُ عَلَى نَبِيِّنَا قَالَ ثُمَّ أَمْكُثُ مَا شَاءَ اللَّهُ فَأَكُونُ اوّل مَنْ يَنْشَقُّ الْأَرْضُ عَنْهُ فَأَخْرُجُ خَرْجَةً يُوَافِقُ ذَلِكَ خَرْجَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قِيَامَ قَائِمِنَا وَ حَيَاةَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم … ثُمَّ لَيَهُزَّنَّ محمّد صلی الله علیه و آله و سلم لِوَاءَهُ وَ لَيَدْفَعُهُ إِلَى قَائِمِنَا مَعَ سَيْفِهِ ثُمَّ إِنَّا نَمْكُثُ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ… و إن دانيال و يونس يخرجان إلى أمير المؤمنين علیه السلام….[7]؛

از امام باقر علیه السلام روايت شده که امام حسين علیه السلام پيش از شهادت به ياران خود فرمودند: «هنگامي که رسول خدا زنده بودند، به من فرمودند: فرزندم! تو به زودي به سمت عراق خواهي رفت. سرزميني که انبيا و اوصيا در آن جا با هم ملاقات کردند. اين سرزمين را (عمورا) مي­نامند. آن جا، تو و يارانت به شهادت خواهيد رسيد و اصحاب تو کساني هستند که درد آهن را نخواهند چشيد. آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود: «اي آتش بر ابراهيم سرد و سلامت باش». جنگ بر شما سرد و سلامت خواهد بود. چنانچه به امر الهي بر ابراهيم سرد شد».

آن گاه امام حسين علیه السلام پس از نقل اين روايت از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

بشارت باد بر شما! اگر ما کشته شويم، به سوي پيامبر خود باز مي­گرديم. مدّتي در آن عالم مي­مانيم، آنچه خدا بخواهد و پس از آن، اوّلين کسي که زمين بر او شکافته مي­شود و به دنيا باز مي­گردد، من مي­باشم. بيرون آيم بيرون آمدني که موافق افتد با بيرون آمدن امير المؤمنين علیه السلام و ظاهر شدن قائم علیه السلام در حالي که رسول خدا زنده است. (يعني رجعت من با رجعت امير المؤمنين و قيام قائم و حيات دوباره رسول الله همزمان خواهد بود)… سپس نبي اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرچم خود را به حرکت در آورده و آن را به همراه شمشيرش به قائم آل محمّد مي­دهد. سپس ما بعد از آن، تا زماني که خدا بخواهد در اين دنيا مي­مانيم. همانا دانيال و يونس هر دو در زمان رجعت امير المؤمنين به دنيا باز مي­گردند.

اين روايت، علاوه بر اين که رجعت امام حسين علیه السلام را در عصر ظهور امام زمان علیه السلام اثبات مي­کند، مي­رساند که، رجعت امير المؤمنين علیه السلام و پيامبر اسلام صلی الله وعلیه و اله و سلم و پيامبران گذشته نيز در عصر ظهور تحقّق مي­يابد. چنانچه روايت سوم که از امام باقر علیه السلام ذکر شد، بيان مي‌کند که رجعت پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علي علیه السلام بعد از قيام حضرت مهدي علیه السلام صورت مي گيرد.

5. روايتي طولاني است از حضرت مهدي علیه السلام به نقل از علي بن مهزيار. آن حضرت، در بخشي از آن فرمودند:

… فأنا في التّقية إلى يوم يؤذن لي فأخرج، فقلت يا سيدي متى يكون هذا الأمر؟ فقال: إِذَا حِيلَ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ سَبِيلِ الْكَعْبَةِ، وَ اجْتَمَعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ اسْتَدَارَ بِهِمَا الْكَوَاكِبُ وَ النُّجُومُ، فَقُلْتُ مَتَى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَ لِي: فِي سَنَةِ كَذَا وَ كَذَا تَخْرُجُ دَابَّةُ الْأَرْضِ مِنْ بَيْنِ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ وَ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ، تَسُوقُ النَّاسَ إِلَى الْمَحْشَرِ…[8]؛

آن حضرت فرمودند: اي ابن مهزيار! من در حال تقيه زندگي مي‌کنم، تا آن روز که خداوند براي من اجازه ظهور دهد. علي بن مهزيار عرض کرد: اي مولاي من! اين امر در چه زماني رخ مي‌دهد؟ حضرت فرمودند: زماني که بين شما و راه کعبه حائل و مانع به وجود آيد و خورشيد و ماه با هم جمع شوند و ستاره­هاي آسمان اطراف آن قرار گيرد. مهزيار دوباره سؤال مي­کند: اي فرزند پيامبر! اين، در چه زماني اتفاق مي­افتد؟ حضرت زمان مشخص نمي­کند، مي‌فرمايد: في سنة کذا و کذا، جنبنده زمين از ميان صفا و مروه بيرون مي­آيد و عصاي موسي و انگشتر سليمان با او است و مردم را به سوي محشر مي­کشاند.

بعضي گفته­اند، مراد از شمس و قمر، وجود نازنين پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امير مؤمنان علیه السلام و کواکب امامان معصوم علیهم السلام هستند.[9] علامه مجلسي گفته است:

شايد مراد از شمس و قمر، پيامبر و ائمّه معصومين علیهم السلام باشد و شايد هم مراد، همان معناي ظاهريش باشد.[10]

6. شيخ مفيد; در کتاب تصحيح اعتقادات اماميه، از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرموده است:

انّما يرجع الي الدّنيا عند القيام القائم علیه السلام من محض الايمان محضا او محض الکفر محضا فامّا ما سوي ذلک فلا رجوع لهم الي يوم المئاب[11]؛

هنگام قيام قائم علیه السلام کساني که داراي ايمان محض و يا کفر محض هستند، باز مي­گردند؛ امّا غير
آن­ها تا روز قيامت بازگشتي ندارند.

7. در حديثي ديگر، ابو بصير مي­گويد: در خدمت امام صادق علیه السلام آيه: >وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ بَلى‏ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون<[12] را تلاوت کردم، امام علیه السلام به من فرمودند:

«… يَا أَبَا بَصِيرٍ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ قَوْماً مِنْ شِيعَتِنَا قِبَاعُ سُيُوفِهِمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيَبْلُغُ ذَلِكَ قَوْماً مِنْ شِيعَتِنَا لَمْ يَمُوتُوا فَيَقُولُونَ بُعِثَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ مِنْ قُبُورِهِمْ وَ هُمْ مَعَ الْقَائِمِ فَيَبْلُغُ ذَلِكَ قَوْماً مِنْ عَدُوِّنَا فَيَقُولُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ مَا أَكْذَبَكُمْ هَذِهِ دَوْلَتُكُمْ وَ أَنْتُمْ تَقُولُونَ فِيهَا الْكَذِبَ لَا وَ اللَّهِ مَا عَاشَ هَؤُلَاءِ وَ لَا يَعِيشُونَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ فَحَكَى اللَّهُ قَوْلَهُمْ فَقَالَ«وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوت‏»[13]

…‌اي ابا بصير! وقتي قائم ما قيام کند، خداوند گروهي از شيعيان ما را زنده مي­کند؛ در حالي که شمشيرهاي آن­ها بر دوششان مي­باشد. خبر زنده شدن اين مردگان به گروهي از شيعيان ما که نمرده­اند مي­رسد،
مي­گويند: فلاني و فلاني و فلاني از قبر­هاي­شان برانگيخته شدند و همراه قائم هستند. پس اين خبر به گوش دشمنان ما مي­رسد. آن­ها مي­گويند: اي شيعيان! چه قدر دروغ مي­گوييد! نه به خدا آن­ها زنده نشده­اند و هرگز تا قيامت نيز زنده نخواهند شد. امام فرمودند: خداوند سخن ايشان را نقل فرموده و مي­گويد: «و سوگند ياد کرده (گفتند) خداوند مردگان را زنده نخواهد کرد.

از اين روايت دانسته مي­شود که رجعت کنندگان به همان شکلي که در دنيا شناخته مي­شدند باز مي­گردند؛ امّا چه قدر از عمر آن­ها گذشته­ است، معلوم نيست.

در اينکه ظهور، ظرف زماني رجعت است، روايات زيادي وجود دارد که در بخش‌هاي بعدي از جمله در فصل هفت، کيفيت زنده شدن و بخش پنج، به بعضي از آن­ها اشاره مي­شود.



[1]. سوره اعراف:187.

[2]. سوره قمر:1.

[3]. تفسير قمی، ج2، ص391.

[4]. الارشاد، ج2، ص386؛ دلائل الامامة، ص247.

[5]. اثبات الهداة، ج3، ص584، ح788؛ بحار الانوار، ج52، ص390.

[6]. غيبة النعمانی، ص239.

[7]. بحار الأنوار، ج 45 ص80؛ خرايج و جرائح، ج2، ص848. همين حديث در بحار الانوار، جلد، 53 ص 61 و الايقاظ، ص 352، ح 95، آورده شده به نقل از خرائج؛ اما لفظ «و حياة رسول الله» در اين دو منبع آخر از قلم افتاده است. همچنين در خرائج، لفظ دانيال و يونس آمده است و در بحار الانوار، دانيال و يوشع.

[8]. الغيبة، شیخ طوسی، ص266، ح228.

[9]. همان، پاورقي.

[10]. بحار الانوار، ج52، ص 13.

[11]. تصحيح الاعتقادات الاماميه، ص90؛ اثبات الهداة، ج3، ص577، ح736.

[12]. سوره نحل:38 (با تأکيد، به خدا سوگند خوردند که خداوند کسی را که مرده زنده نمي­کند؛ بلکه وعده خدا حق است؛ اما بيشتر مردم ايمان نمی آورند.)

[13]. کافی، ج8، ص51.

 

Families in Europe who are facing variant heartiness problem, these families can buy medicaments from the Web without recipe. There are various situation when folk need purchase remedies from online pharmacy. What drugs exist? For example Temovate cream is a topical corticosteroid. This remedy works by despondent the release of various chemicals that cause redness. Undoubtedly, you have to check with your heartiness care producer to see whether one of these medicines is a right choice for you. Cialis is a preparation used to treat variant illnesses. What do you already know about order cialis online? What is the most momentous info you should know about order cialis online without prescription? As sure as a gun, for a lot of men, bringing up the problem in the first place is the toughest step. Men suffer from erectile disfunction need vocational help. Some treatments will include couples therapy. A common class of antidepressants, which include Lexapro may cause problems in bed. There are side effects possible with any type of medicine. Like all medicines, Cialis can cause variant unwanted effects. Remember, if you have more questions about Cialis ask your physician.


صفحه ی کنونی: رجعت رجعت ظهور، ظرف زماني رجعت